Forelæsning 10.02


Det svage aksiom.

I tirsdags introduceredes som egenskab ved efterspørgslen, at den kunne være homogen af grad 0. På baggrund heraf udledte vi en restriktion på efterspørgslens pris- og formue-afledte. Vi gør nu 2.E færdigt ved på lignende vis at behandle egenskaben at budgetbetingelsen er bindende (Walras' lov).

Herefter tager vi fat på 2.F, der introducerer en central egenskab ved efterspørgselsfunktionen, det svage aksiom for afslørede præferencer. Dette er et simpelt check på om forbrugerens valg i to situationer er konsistente med hinanden. Det er planen for denne time at få bevist proposition 2.F.1. Den siger at det svage aksiom er ækvivalent med en ret intuitiv egenskab ved efterspørgslen: når forbrugeren oplever en ren ændring i de relative priser (kaldet en kompenseret prisændring), vil efterspørgslen blive ændret i en modsat retning af prisændringen. For prisændringer på en enkelt vare kendes dette som den egenskab at efterspørgselskurven er faldende: går prisen op, går efterspørgslen ned.


Før forelæsningen:

Efter forelæsningen: