Forelæsning 14.05


Offentlige goder.

Offentlighed er en egenskab ved et gode, der betyder at godet på samme tid kan nydes af mange forbrugere. Broer og veje, TV- og radioudsendelser, samt internetsider er oplagte eksempler, hvor rigtigt mange forbrugere kan benytte det samme gode uden at tage glæden fra hinanden. Men flere andre goder kan også nydes af flere på en gang: hvis et tog, en bus, eller et fly alligevel begiver sig fra et sted til et andet, kan det nemt nydes af 50 passagerer på en gang. Tilsvarende gælder når jeg forelæser, når en biograf viser en film, eller når et orkester giver koncert: den enkelte får samme nydelse uanset om salen er tom eller fuld.

Offentlige goder står i modsætning til private goder, som vi hidtil har behandlet. Når en forbruger bruger en vis mængde af et privat gode, så er der tilsvarende mindre af godet til de andre forbrugere. Det lå i vores beskrivelse af markedsclearing, hvor vi summerede alle forbrugeres efterspørgsel for at finde den samlede efterspørgsel. Men offentlige goder involverer en ekstern effekt. Hvis blot en enkelt forbruger betaler for at få vist en fodboldkamp på storskærm på Rådhuspladsen, så kan mange andre forbrugere nyde godt af dette forbrug.

Hovedspørgsmålene omkring offentlige goder er at bestemme den optimale mængde af disse goder, og at finde mekanismer til at fordele godets omkostning på alle nyderne. Disse spørgsmål behandles i Varians kapitel.


Før forelæsningen:

Efter forelæsningen: